המאמר יעסוק בשאלת השאלות כמה העסק שלי שווה כאשר אני רוצה למכור אותו?

הפגישה איתי מתחילה כך:"שלום משה אייל קוראים לי צ' ואני בעל עסק ממרכז הארץ רציתי להתייעץ איתך כמה שווה העסק שלי וכן להיעזר בשירותי הליווי של "עסק טוב" על מנת למכור את העסק".

לאחר סדרה של שאלות מקצועיות כדוגמת : מה המחזור?, שווי מלאי?, שכירות? וכו' אני בד"כ שואל את הלקוח כמה הוא חושב שהעסק שלו שווה?

לאחר אינספור מפגשים בהם פגשתי בבעלי עסקים וחברות רבים ולאחר שחברתנו התעסקה רבות בעסקים למכירה וקנייה וביצעה מאות עסקאות  אני רואה כי בד"כ קיים פער משמעותי בין הערכת השווי של בעל העסק את עסקו לבין "שווי השוק" או "שווי כלכלי" מסוים ועל כן החלטתי לספר לכם קצת על הערכת שווי העסק במגזר ה-SMB(small-medium business)

אציין כי ע"פ פקודת מס הכנסה נקבע השווי בעסקה "בין מוכר מרצון לקונה מרצון..." ועל כן בסופו של דבר זה מה שקובע בפועל(במידה ואין מכירה באילוץ).

על מנת לבנות יסודות במאמר זה אסביר ואומר כי ככלל המשפט "כמה העסק שלי שווה"? נוגע במונח "הערכת שווי" בתחום המדובר בכלכלה.

לא אפרט כאן את עומק ההסברים והשיטות לגבי הערכות שווי כיוון שמידע זה בא לתת כללי אצבע לבעל העסק להבין כמה שווה העסק שלו ועל מנת לדעת כי ישנם פרמטרים רבים אשר משפיעים על שווי העסק.

אוסיף ואומר כי כל עסק הוא שונה במהותו מחברו ורק על מנת לסבר את האוזן אתן מספר פרמטרים אשר משפיעים על הערכת השווי של העסק כדלהלן:

  1. 1.      וותק העסק למכירה- ברור הדבר שניתן משקל רב יותר לעסק אשר מראה יציבות על פני מס' שנים גדול יותר לעומת עסק אשר פועל זמן מצומצם יותר.
  2. 2.      סוג הענף- ישנם ענפים יותר מסוכנים ופחות מסוכנים ואף עסקים אשר יותר מושפעים מסיכונים כאלו ואחרים ולכן ישנה השפעה גם בפרמטר זה על הערכת שווי העסק.
  3. 3.      האם העסק הוא זיכיון- בסעיף זה אנו בוחנים האם לצורך הדוגמא לעסק בתחום המזון קוראים "הפיצה של מיקי?" או "פיצה האט"? וברור הדבר שהשם והמוניטין מעלים ערך לטובת בעל זיכיון.
  4. 4.       ניתוח סיכונים- בסעיף זה נבדוק מהם הגורמים אשר משפיעים ו/או יכולים להשפיע בעתיד ואשר יסכנו את העסק ואו ישפיעו על יציבותו והכנסותיו.ניתן לציין כדוגמא את שוק התקשורת אשר מושפע מהחלטות רגולטוריות מהותיות ואשר משפיע על כל תחזית ההכנסות וכפועל יוצא על שווי העסק.באותה נשימה אני חייב לציין כי מדינת ישראל ככלל רוויה בהחלטות רבות "הזויות" אשר נתמכות בחוקים אשר מזכירים משטרים אפלים , ברגולציה אשר במקום לסייע לעסקים ולהצמיחם גורמת לבעלי עסקים להעביר את השקעותיהם לחו"ל כיוון ששם מסייעים ומקבלים את פניהם בברכה וכולי תקווה כי משרדי הממשלה יתעוררו.
  5. 5.      התלות בבעלים- אינו דומה עסק למכירה שהבעלים שלו הוא מרכזי וחיוני בעסק הוא כמו שאומרים:"one man show" מול עסק שמושתת על כוח אדם איכותי ואינו נשען רק על מוניטין העבר של הבעלים.
  6. 6.      התלות בלקוח גדול/בודד-במידה והעסק למכירה הוא נשען על לקוח בודד ו/או גדול ורמת הפיזור שלו נמוכה אזי ברור הדבר שהדבר יושפע בהערכת השווי.
  7. 7.      מחסומי הכניסה לענף- גם בסעיף זה יש להבין עד כמה קשה או קל להיכנס לענף של העסק למכירה כדוגמת ידע ייחודי, ידע נצבר, הון גדול התחלתי וכמובן נתונים אלו משפיעים על שווי העסק למכירה.
  8. 8.      אחר- תמיד יכולים להיות משתנים נוספים וייחודיים בעסקים למכירה שונים אשר לא פירטנו אותם בשאר הסעיפים.

לאחר שלמדנו מס' יסודות נפרט את כללי האצבע העיקריים להבנת שווי העסק?

יש לקחת את הרווח החודשי ולכפול אותו במספר חודשים על פי המפתח הבא:

עסקים בתחום המסחר-בין 12-36 חודש

עסקים בתחום השירותים-12-48 חודש

מפעלים-עד 7 שנים.

יש לציין כי הכפלת הרווח במס' חודשים יביא לנו בעצם את זמן "החזר ההשקעה" של העסק.

לדוגמא:

עסק שמרוויח 15,000 ₪ בחודש ונכפול אותו ב-18(שנה וחצי) יחזיר את השקעתו בתקופה זו.

הערות:

  • יש לזכור כי בעסקים רבים אשר בוצעו בהם השקעות וטרם הבשיל העסק ליצירת  "תזרים מזומנים" ישנה בעיתיות אשר מחייבת ייעוץ אינדיבידואלי.
  • ככלל יש לנו תמיד את הקונה והמוכר ותמיד תהיה אי הסכמה/מרחק ביניהם.
  • ספרים רבים נכתבו בעניין אך עד כמה שידוע לי יותר על חברות גדולות ולכן ראיתי לנכון לשפוך אור על מגזר ה-SMB ש"עסק טוב" מתמחים בו.

מידע זה אינו בא להחליף ייעוץ אישי לגבי כל מקרה לגופו וכל המסתמך על כך עושה באחריותו האישית בלבד.


הכותב הוא מנכ"ל קבוצת EMYומומחה למצבי משבר בעסקים www.emygroup.com

והבעלים של אתר ההשקעות של ישראל "עסק טוב"www.esektov.co.il

ושל "המוסד לבוררות עסקית-"עסק טוב" www.borer.biz